Karlův most, postavený ve 14. století, neodmyslitelně patří k našemu hlavnímu městu a je jeho symbolem.
Od 10. století vedl přes Vltavu dřevěný most víceméně na místě Karlova mostu v Praze, který byl ve 12. století nahrazen Juditiným - prvním kamenným mostem v hlavním městě, jehož některé zbytky jsou dodnes patrné.
V únoru 1342 zničilo prudké tání ledu dvě třetiny mostu a císař Karel IV. se rozhodl postavit nový most mírně zakřivený proti proudu, který nesl jeho jméno. Pevné pilíře stavby spočívaly na dubových kůlech. Práce zčásti vedl významný císařský dvorní architekt a sochař Petr Parléř, který se vyznamenal i v katedrále sv. Víta. Přestože most čelil v průbehu historie povodním a podléhal částečným rekonstrukcím, je to stále tento středověký most, přes který i dnes můžete přejít z jednoho břehu historické části na druhý.
Na straně Starého Města se nachází Staroměstská mostecká věž z období gotiky, která slavnostně označuje vstup na most, je vyzdobena nádhernými plastikami, mistrovskými díly z rukou Petra Parléře: najdeme zde císaře Karla a jeho syna Václava IV., ale také české patrony svatého Víta, Vojtěcha a Zikmunda. Věž je možné za poplatek navštívit. Z malostranské strany Karlův most uzavírají dvě nestejně vysoké věže: starší, Juditina, pochází z románského období (12. století), vyšší pochází z 15. století a nabízí velmi krásné panorama na město.
Neméně výjimečná je i galerie soch, která tento gotický most zdobí. Víme, že velmi brzy zdobila most dřevěná kalvárie, po ní v 16. století legendární postava rytíře Bruncvíka. Ale bylo to zejména na přelomu 17. a 18. století, kdy byl most postupně osazován náboženskými sochami po vzoru mostu Ponte Sant'Angelo v Římě, které tvořily velkolepou třídu spojující dva břehy města, ale také zemi a nebe.
Nejlepší umělci barokní doby zde se svými díly zazářily ve zvláště plodném období umělecké soutěživosti. V 19. století doplnila soubor soch, částečně poničený povodněmi nebo dělostřeleckou palbou, další akademičtější díla. Originály soch na Karlově mostě v Praze jsou dnes téměř všechny nahrazeny kopiemi.